Skip to main content

Konferencja: „Pandemia jako zjawisko kulturowe i medialne”


Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego objął patronatem honorowym Poznański Kongres Młodych Naukowców. W tym roku Kongres odbędzie się w trybie zdalnym, a konferencje odbędą się w trzech terminach: 11-12 czerwca, 16-17 lipca, 10-11 września 2021 r. Zapraszamy na drugie wydarzenie pt. „Pandemia jako zjawisko kulturowe i medialne”.

Poznański Kongres Młodych Naukowców (dawniej Kongres Kół Naukowych) jest corocznym wydarzeniem odbywającym się na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stanowi forum dyskusji na temat najważniejszych, aktualnych problemów nauki polskiej i światowej. Wydarzenie co roku przyciąga około 300 aktywnych uczestników i licznych słuchaczy.

W ramach Poznańskiego Kongresu Młodych Naukowców zorganizowane zostaną trzy konferencje. Drugie wydarzenie pt. „Pandemia jako zjawisko kulturowe i medialne” odbędzie się w dniach 16-17 lipca w formie zdalnej na platformie ClickMeeting.

Tematyka konferencji obejmuje szerokie spectrum zjawiska, jakim jest pandemia w przestrzeni kultury oraz mediów w ujęciu historycznym, oraz w perspektywie współczesnych doświadczeń. Wydarzenie umożliwić ma analizę problematyki na wielu płaszczyznach oraz stworzyć przestrzeń interdyscyplinarnej dyskusji z perspektywy różnych dziedzin nauki. Do udziału w konferencji zapraszamy w szczególności przedstawicieli szeroko rozumianych nauk humanistycznych, społecznych, kulturoznawstwa oraz nauk o mediach.

Ostateczny podział konferencji na panele uzależniony będzie od tematyki nadesłanych referatów. Tematyka konferencji obejmuje między innymi problemy takie jak:

Motyw pandemii w sztuce i literaturze:

  • Motyw masowej choroby w malarstwie
  • Wizje epidemii w literaturze – od zarazy ateńskiej do eboli
  • Polskie doświadczenie epidemii w Zarazie Ambrozewicza
  • Pandemia jako motyw literatury grozy
  • Zaraza jako temat poezji – Ojciec zadżumionych Juliusza Słowackiego, Ballada Al-puhara Adama Mickiewicza
  • Perspektywa malarstwa jako relacja pandemicznej rzeczywistości
  • Obraz zarazy w filmie
  • Izolacja jako motyw filmowy

Pandemia w ujęciu kulturowym:

  • Epidemia w grach wideo – wirus, zombie i postapokaliptyczna rzeczywistość
  • Obraz pandemii w serialach (Pandemia, Ocaleni, Hot Zone, Wirus, Kwarantanna, itp.)
  • Czy pandemia, epidemia, zaraza zawsze muszą oznaczać chorobę? O językowym wymiarze słów
  • Czy pandemia to kara boska? O znaczeniu zarazy w wymiarze religijnym
  • Sylwetki świętych od pandemii – św. Sebastian, św. Roch, św. Antonii i inni
  • Wpływ izolacji na rozwój społeczeństwa/procesy społeczne
  • Organizacja funkcjonowania instytucji kultury w dobie epidemii

Wpływ pandemii na media masowe, gospodarkę i kulturę:

  • Wzrost znaczenia Internetu – nowy wymiar szkoły, pracy, marketingu i rozrywki
  • E-commerce jako najefektywniejsza forma prowadzenia działalności w dobie izolacji
  • Rola mediów społecznościowych w reakcji na koronawirusa
  • Wpływ COVID19 na rynek reklamy
  • Relacjonowanie przebiegu epidemii w mediach – perspektywa kraju i świata
  • Nowy wymiar teatru – scena wirtualna
  • Realia rynku filmowego w dobie pandemii
  • Wpływ izolacji na formy komunikacji społecznej
  • Zdalna praca i szkoła – wyzwanie czy perspektywa rozwojowa?

Uprzejmie informujemy, że zgłoszenia na Konferencję organizatorzy przyjmują do dnia 1 lipca 2021 roku poprzez formularz rejestracyjny dostępny po linkiem.

Wysokość opłaty konferencyjnej wynosi 90 złotych, co obejmuje kwestie organizacyjne oraz pokrywa koszty publikacji monografii naukowej. Artykuły punktowane będą z drugiej pozycji MEiN (20 pkt. za rozdział)

Z opłaty zwolnieni są studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu na adres e-mail: kongres@amu.edu.pl
lub pod numerem telefonu sekretarza konferencji: (+48) 600 221 537

Kolejne wydarzenie: