Skip to main content Skip to page footer

GŁÓWNE WNIOSKI DOTYCZĄCE ODBIORU LIDERA KONFEDERACJI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Sławomir Mentzen jako lider Konfederacji jest na każdym poziomie odrzucany przez wielu wyborców Koalicji Obywatelskiej i Trzeciej Drogi. Niemniej, należy podkreślić, że do części wyborców KO, zwłaszcza o bardziej liberalnych poglądach gospodarczych, trafia treść jego przekazów w social mediach (głównie krótkie filmy na TikToku). Zwłaszcza tych, które odnoszą się do krytyki wysokich i skomplikowanych podatków. Przekazy te bywają niekiedy nawet spontanicznie wskazywane jako pozytywne i warte pochwały, nawet jeśli dany wyborca KO czy Trzeciej Drogi zaraz potem dodaje, że nie byłby w stanie zagłosować na Konfederację ze względu na światopogląd jej polityków. W tym kontekście niekiedy przywoływano tzw. „piątkę Mentzena”.

Jednocześnie nawet wyborców KO i Trzeciej Drogi, szczególnie najmłodszych, niekiedy bawią wypowiedzi i zachowania Mentzena, szczególnie jeśli bezpośrednio i mocno uderzają w polityków rządzących - Morawieckiego i Kaczyńskiego. Wyborcy opozycji demokratycznej przyklaskują także, obecnej w social-mediowej aktywności Mentzena, krytyce mediów państwowych (TVP).

Niektórzy, zwłaszcza młodsi, doceniają też formę jego kpin. Jednak podział generacyjny nie jest tu bynajmniej zero-jedynkowy:

  • zwolennicy Konfederacji doceniają nagrania Mentzena niezależnie od swojego wieku
  • zwolennicy Lewicy, zwłaszcza wyczuleni na kwestie związane ze sprawami gospodarczymi, krytykują aktywność Mentzena niezależnie do wieku

Dodatkowe kontrowersje wywołują regularne odwołania Mentzena do alkoholu, choć wydaje się, że najrzadziej razi to najmłodszych wyborców, niezależnie od sympatii politycznych.

Wybrane cytaty:

Rozbawił mnie. Mentzen w akcji. Trzeba jakoś ludziom w prosty sposób przekazać, że podatki mają być niższe. Jest to jakiś sposób, żartobliwie, bo tych z innych partii słuchać się nie da. Bynajmniej jad się nie leje. A już całkiem żartobliwie. Moje pokolenie pamięta jak z flaszeczką dobrego koniaku można było wszystko załatwić…” (Konfederacja, 48-59, Skarżysko)

„Zaniemówiłem. Ktoś w to wierzy? Takie pierdoły, odniesienie do wódeczki to chyba, żeby elektorat zrozumiał chociaż coś”. (Lewica, 18-26, Poznań)

No tutaj się zgodzę. O żadnej partii opozycyjnej nie usłyszymy w TVP. Tam króluje PIS. Pikniki 800+ (za nasze pieniądze) są do bani”. (PSL, seniorka, Poznań)

„Podobał mi się - ukierunkowany na podkreślenie własnych działań, planów, a nie atakowanie przeciwnika”. (PO, 30-40, Rzeszów)

Analiza na podstawie badania jakościowego przeprowadzonego przez OpinionWay na zlecenie Obserwatorium Wyborczego Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego (3-miesięczne, commmunity online z udziałem stałej grupy respondentów, wyborców różnych partii). Temat aktywności w social-mediach S. Mentzena był omawiany przez respondentów 26 sierpnia 2023 r. Punktami wyjścia do rozmowy o aktywności były 2 klipy na TikTok: