Skip to main content Skip to page footer

OBSERWATORIUM WYBORCZE MISO ROZPOCZYNA WSPÓŁPRACĘ Z OPINIONWAY POLSKA

W połowie lipca OpinionWay Polska, na zlecenie Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego (MISO) rozpoczęło projekt jakościowego Obserwatorium Wyborczego, realizowanego w formie community online.

Badanie będzie prowadzone w trybie ciągłym przez 3 miesiące, aż do jesiennych wyborów parlamentarnych. Przez cały ten okres grupa stałych respondentów będzie – pod okiem moderatorów – na bieżąco śledzić i komentować najważniejsze wydarzenia wpływające na przebieg kampanii wyborczej.

Jak mówi Marcin Hinz, szef badań jakościowych w OpinionWay, „Od lat obserwujemy nadpodaż ilościowych badań preferencji partyjnych, które – nawet jeśli rzetelnie przeprowadzane – jako jednorazowe pomiary niewiele wnoszą do debaty publicznej. Dzięki naszemu badaniu w pogłębiony sposób odpowiemy na pytanie, czy i które wydarzenia kampanii realnie wpływają na zmiany w poparciu dla poszczególnych partii i dlaczego tak się dzieje. Forma realizacja badania była niejako naturalna – communities online to od początku istnienia spécialité de la maison grupy OpinionWay”.

Respondenci będą oceniać najważniejsze elementy kampanii w pierwszej kolejności na podstawie własnych obserwacji – bezpośrednich lub zapośredniczonych przez swoje ulubione media. Jednocześnie będą proszeni o zapoznawania się i komentowanie przekazów z mediów, z którymi nie mają na co dzień styczności (telewizyjnych programów informacyjnych, radiowych audycji publicystyczych czy artykułów z portali internetowych).

Jak mówi Mateusz Komorowski, fundator & prezes Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego: „Mimo, że kampania wyborcza formalnie jeszcze się nie rozpoczęła, to tak naprawdę trwa już od dawna. Dzięki badaniu chcemy zrozumieć, jak społeczeństwo odbiera działania podejmowane przez polityków w celu pozyskania ich głosów. Przy tym szczególnie interesuje nas, w jaki sposób media pośredniczą w przekazywaniu informacji o wydarzeniach wywołujących sympatię lub antypatię dla poszczególnych formacji politycznych. Chcemy także zdiagnozować wpływ samych mediów na przebieg kampanii i ostateczne wyniki wyborcze”.

Na podstawie doboru celowego, do community online zostali zrekrutowani respondenci o różnych poglądach politycznych, w róznym wieku, różnych sytuacjach życiowych, mieszkający w różnych regionach Polski. Ważnym kryterium doboru uczestników badania były także zróżnicowane media, których są oni odbiorcami.

Badanie realizowane na platformie do badań jakościowych online FlyBlog™, autorskim rozwiązaniu polskiej firmy SoftArchitect. Koordynacja projektu – firma Realizacja.

                                                                   

***

Grupa OpinionWay działa od 2000 r., a w Polsce jest obecna od 3 lat, a od tego roku rozwija dział badań jakościowych. Rocznie przeprowadza średnio ok. 1000 projektów badawczych, w tym badań międzynarodowych, realizowanych łącznie na 5 kontynentach.