Skip to main content Skip to page footer

PRZEDSTAWIAMY RAPORT Z BADANIA „OBSERWATORIUM WYBORCZE MISO” 2023

Od 18 lipca do 18 października 2023 r. OpinionWay Polska, na zlecenie Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego (MISO) prowadziło projekt jakościowego Obserwatorium Wyborczego, badania realizowanego w formule community online.

Badanie było prowadzone przez 3 miesiące, przez ten okres próba stałych respondentów pod okiem moderatorów komentowała bieżące wydarzenia w czasie toczącej się kampanii parlamentarnej w 2023 r.

Celem badania była eksploracja:

• jak sympatycy różnych partii odbierają poszczególne wydarzenia czy wypowiedzi polityków;

• czy i które elementy kampanii wyborczej mogą wpływać na decyzje wyborców;

• w jakich mediach śledzona jest kampania wyborcza i jaki ma to wpływ na jej odbiór;

• jak wyborcy oceniają poszczególne media i ich wpływ na kampanię wyborczą.

W badaniu, oprócz oceny przez respondentów kampanii wyborczej, poproszono ich o zapoznawanie się i komentowanie przekazów medialnych, z którymi nie mieli na co dzień styczności. Były to telewizyjne programy informacyjne, publicystyczne audycje radiowe czy artykuły z portali internetowych.

W badaniu brały udział osoby o różnych poglądach politycznych, w różnym wieku, sytuacji życiowej, z różnych regionów Polski. Ważnym kryterium doboru uczestników badania były zróżnicowane media, których byli oni odbiorcami.

Raport, który zawiera najważniejsze wnioski z badania można pobrać poniżej.