Skip to main content

NIEMIECKIE UREGULOWANIA DOTYCZĄCE PŁACY MINIMALNEJ W ŚWIETLE PRAWA UE


22 kwietnia 2015 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się debata pod patronatem Dziekana WPiA UW prof. dr hab. Krzysztofa Rączki pt. „Niemieckie uregulowania dotyczące płacy minimalnej w świetle prawa UE”. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Interdyscyplinarne Koło Naukowe Prawa Niemieckiego i Niemieckiej Kultury Prawnej UW. W debacie udział wzięli m.in. prof. Jan Barcz, prof. Tomasz Giaro oraz dr hab. Anna Zawidzka-Łojek, która moderowała dyskusję.

Uczestników spotkania powitał Sekretarz Fundacji MISO Sebastian Wijas, po czym oficjalnego otwarcia i wprowadzenia do debaty dokonał Prodziekan Wydziału Prawa i Administracji UW prof. Tomasz Giaro.

Prof. Jan Barcz na początku swojego wystąpienia zwrócił uwagę na dotychczasowy brak pogłębionych analiz traktujących o problemie relacji niemieckich przepisów o płacy minimalnej do prawa UE. Prof. Barcz podniósł, że w jego przekonaniu niemiecka ustawa poszerza definicję pracowników delegowanych wobec tej zawartej w prawie pochodnym UE, co zrodziło sprzeciw zainteresowanych przedsiębiorców. Podkreślił, że w odniesieniu do transportu tranzytowego można mieć wątpliwości, co do zgodności tych regulacji ze swobodami rynku wewnętrznego UE.

Druga część spotkania przybrała formułę moderowanej dyskusji. Pytania zadawane były przez gości reprezentujących różne środowiska, w tym przedstawicieli Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Transportowych oraz ośrodków akademickich. Poruszane przez uczestników dyskusji zagadnienia dotyczyły m.in.: zarzutu protekcjonizmu stosowanego przez RFN poprzez regulacje takie jak Mindestlohngesetz (z niem. Ustawa o płacy minimalnej). Wyrażano obawy, że za niemieckimi przepisami nastąpią podobne regulacje ze strony innych państw tzw. Starej Europy, co każe zastanowić się nad istotą swobód rynku wewnętrznego i ich znaczenia dla państw członkowskich UE. Pytający wskazywali, że na ocenę spornych przepisów w przypadku branży transportowej wpływ może mieć odmienność sposobu obliczania wynagrodzenia kierowców w Polsce i Niemczech. Dyskusje zdominowały pytania dotykające sytuacji przewoźników transportowych po wprowadzeniu spornych przepisów. Przedstawiciele tej grupy skarżyli się na szereg komplikacji związanych z procedurami i wymogami formalnymi stawianymi w związku z nowymi przepisami o płacy minimalnej w Niemczech.

Członek Zarządu Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Prawa Niemieckiego i Niemieckiej Kultury Prawnej Mateusz Muchel na zakończenie serii pytań przekonywał, że w świetle prawa UE Mindestlohngesetz nie powinna dotyczyć przewozów tranzytowych przez terytorium Niemiec, z uwagi na brak elementu długotrwałości delegowania, który jest wymagany w prawie pochodnym UE dla uznania pracownika za pracownika delegowanego.

W dyskusji zgodnie podkreślano, że na dalszy tok wydarzeń kluczowy wpływ będzie miała oczekiwana analiza ustawy o płacy minimalnej, dokonana przez Komisję Europejską.