Skip to main content

Rola mediów w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego


24 lutego 2016 roku odbyło się III spotkanie w ramach Klubu Debat o Społeczeństwie Obywatelskim pt. „Rola mediów w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego” z udziałem Gości Specjalnych: Macieja Orłosia oraz Konrada Piaseckiego.

Klub Debat o Społeczeństwie Obywatelskim to projekt zainicjowany w 2015 roku przez Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Fundację Konrada Adenauera w Polsce. W ramach tego projektu organizujemy dyskusje z wybitnymi postaciami życia publicznego, poświęcone problemom, wyzwaniom i szansom, stojącym przed nowoczesnym społeczeństwem obywatelskim. Do debat Klubu zapraszamy aktywnych liderów organizacji pozarządowych, think tanków, przedstawicieli biznesu, kultury, nauki, polityki, administracji i mediów. Celem projektu jest promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego, krzewienie postaw obywatelskich, zwiększenie poziomu partycypacji społeczno-obywatelskiej oraz poszerzanie wiedzy w wybranych obszarach życia publicznego. Spotkania są również okazją do nieformalnych konwersacji z naszymi gośćmi oraz wymiany poglądów, doświadczeń i pomysłów z innymi osobami, zaangażowanymi w ideę budowy społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.

W trzeciej odsłonie Klubu Debat głos zabrali wybitni przedstawiciele mediów - publicznych i prywatnych. Prezes MISO Mateusz Komorowski - otwierając spotkanie - zwrócił uwagę, że rozwój społeczeństwa obywatelskiego w ujęciu historycznym, związany był z rozwojem (ewolucją) mediów - najpierw prasy, potem radia i telewizji. Podkreślił również, że rozwój nowoczesnych technologii (w tym technologii medialnych) zmienił zasadniczo obraz współczesnej demokracji. Dodał na koniec, że media są dzisiaj obecne praktycznie we wszystkich sferach naszego życia i sprawują - swoistego rodzaju - potężną władzę. Dlaczego? Bowiem środki masowego przekazu nie tylko informują czy interpretują świat, ale posiadają także siłę oddziaływania opiniotwórczego, wpływają na styl myślenia i zachowania ludzi.

W pierwszej części spotkania Goście Specjalni wygłosili wystąpienia wprowadzające, odnosząc się przy tym do bieżących wydarzeń społeczno-politycznych w naszym kraju.

W drugiej części spotkania - mającej formę moderowanej dyskusji - zastanawiano się nad takimi zagadnieniami jak:

  • media - informujące czy zaangażowane?;
  • wpływ mediów na funkcjonowanie społeczeństwa i świata polityki;
  • media - IV czy I władza?;
  • wielkonakładowe media ogólnopolskie a sprawy lokalne;
  • niezależność i rzetelność mediów i dziennikarzy;
  • misja mediów publicznych - teoria a praktyka.

Uczestnicy spotkania zadawali również szereg pytań m.in. o to czy media powinny być wyłącznie instrumentem przekazu rzetelnych informacji, oceniać i interpretować wydarzenia, czy też może powinny angażować/mobilizować obywateli do działania? Pytano także o aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, opinie dziennikarzy z zagranicy, Radę Etyki Mediów, wpływ reklam i ogłoszeń na niezależność i rzetelność mediów oraz o tajniki wykonywania zawodu dziennikarza i związane z tym anegdoty.

Podczas dyskusji padały głosy, że media ogólnopolskie zbyt mało interesują się sprawami lokalnymi, są za mało „globalne” i nie przekazują zbyt wielu ważnych informacji o współczesnym świecie. Stwierdzono ponadto, że media masowe powinny służyć przede wszystkim społeczeństwu, a często służą jednak określonym grupom społecznym. Na zakończenie spotkania Prezes MISO Mateusz Komorowski podkreślił, że jednym z priorytetowych zadań stojących współcześnie przed mediami (w tym przede wszystkim mediami publicznymi) jest aktywizacja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.