Skip to main content

Technologiczne magnolie w polskiej gospodarce - Gospodarcze Espresso


15 marca 2022 roku został opublikowany czwarty odcinek pt. "Technologiczne magnolie w polskiej gospodarce" z cyklu rozmów Gospodarcze Espresso. Organizatorem wydarzenia jest Towarzystwo Ekonomistów Polskich, partnerem instytucjonalnym Santander Bank Polska, partnerem merytorycznym Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego, a patronem medialnym „Puls Biznesu”.

W spotkaniu - w charakterze prelegentów - wzięli udział: Dominika Bettman (dyrektor generalna Microsoft Polska), Andrzej Halesiak (ekonomista, członek Towarzystwa Ekonomistów Polskich), dr hab. Iwona Karasek-Wojciechowicz (partner w kancelarii Karasek & Wejman, Katedra Prawa Cywilnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, członkini Towarzystwa Ekonomistów Polskich), Adam Ocharski (lider Obszaru Business Intelligence w Santander Bank Polska), dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek (ekonomistka, wykładowczyni Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, członkini Towarzystwa Ekonomistów Polskich). Spotkanie poprowadził Łukasz Korycki, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”.

Gospodarcze Espresso to projekt, który stanowi platformę do żywej, merytorycznej dyskusji oraz wymiany doświadczeń i poglądów na temat aktualnej kondycji polskiej gospodarki oraz najważniejszych wydarzeń społeczno-gospodarczych. 

W czwartym odcinku cyklu eksperci rozmawiali o szansach i wyzwaniach związanych z technologiczną transformacją, przed którymi stoi polska gospodarka i społeczeństwo, a także o przyszłości innowacyjnych rozwiązań, m.in. o zastosowaniach sztucznej inteligencji.

– Popatrzmy na europejski ranking innowacyjności. Na 27 krajów unijnych jesteśmy na 4. miejscu od końca. Za nami znajdują się takie kraje jak Litwa, Bułgaria i Rumunia. Jest to w jakiejś części odpowiedź na to, czy udaje nam się realizować projekty dotyczące innowacji i wdrażania nowych technologii – powiedziała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

– Nastąpiła zupełna zmiana naszych wzorców zakupowych. Pojawiły się rozwiązania wspierające kupowanie w internecie, np. możliwość uzyskania kredytu w sieci. Idą za tym również rozwiązania technologiczne dotyczące obszaru usług, np. zdalne umawianie się na wizytę u fryzjera czy kosmetyczki, recepty przychodzące SMS-em lub mailowo. Nowe technologie przenikają dziś do każdej sfery naszego życia – powiedział Andrzej Halesiak.

– Zaciera się nam granica, gdzie zaczyna się bank, a gdzie dostawca, np. urządzeń czy usług. Myślę, że prędzej czy później powinno to zostać uregulowane lub w jakiś sposób wyjaśnione. Natomiast banki na pewno będą starały się zapewniać klientom jak najbezpieczniejszy i jak najwygodniejszy dostęp do swoich usług – dodał Adam Ocharski.

– Transformacja cyfrowa rozkręciła się z dnia na dzień przez pandemię i pędzi dalej. Wymaga od liderów kompletnie nowego podejścia do przywództwa. Jest to spowodowane przede wszystkim złożonością zjawiska, jakim jest transformacja cyfrowa, a więc tym, że dotyka ona wszelkich aspektów życia. Nie dotyczy ona tylko wprowadzenia kolejnych narzędzi cyfrowych do pracy biurowej czy procesów produkcyjnych. Oprócz tych aspektów technicznych obejmuje przede wszystkim zmianę podejścia do ich wykorzystania. Aby skutecznie i efektywnie prowadzić przedsiębiorstwo, trzeba mieć nie tylko sprawnie działające narzędzia, ale także ludzi, zespoły i pracowników zorganizowanych, chętnych i otwartych, umiejących z tych narzędzi korzystać – zaznaczyła Dominika Bettman.

– Różnym technologiom przyporządkowane są różne regulacje. Niektóre z nich są już mocno zaawansowane, inne są dopiero na etapie projektów. Ogólnie można wskazać takie regiony i sektory, gdzie prawo jest pewnego rodzaju spowalniaczem rozwoju technologii. Przedsiębiorców szczególnie boli to, że prawo zwykle nie nadąża za innowacją – powiedziała dr hab. Iwona Karasek-Wojciechowicz.