Skip to main content

W jaki sposób młodzież angażuje się społecznie?


11 października 2016 roku odbyła się w Collegium Civitas Uniwersytetu Opolskiego debata pt. „W jaki sposób młodzież angażuje się społecznie?” Debata o społeczeństwie obywatelskim w „młodym wydaniu” została zorganizowana przez Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej i Fundację Konrada Adenauera w Polsce. Prezes Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego Mateusz Komorowski był Gościem Specjalnym spotkania.

Młodzież? Zaangażowanie? Zaangażowanie społeczne? O tym, jak jest naprawdę debatowano ze specjalistami i młodymi ludźmi. Spotkanie otworzyli Pan Lucjan Dzumla - Dyrektor Generalny Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej, Pani prof. dr hab. Aleksandra Trzcielińska-Polus - Kierownik Katedry Stosunków Międzynarodowych w Instytucie Politologii Uniwersytetu Opolskiego oraz Pan Roman Kolek - Wicemarszałek Województwa Opolskiego, którzy wygłosili wystąpienia wprowadzające. W debacie wzięli udział: Adam Kądziela - Przewodniczący Zarządu Forum Młodych Lewiatan; Mateusz Komorowski - Prezes Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego; dr Piotr Weryński - Katedra Stosowanych Nauk Społecznych, Wydział Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej oraz Olga Raszewska - Koordynator Młody KOD Opolskie.

Dyskusja miała na celu konfrontację „teorii” na temat młodzieży w społeczeństwie obywatelskim (m.in. jakie role młodzież powinna przyjmować w dojrzałym społeczeństwie obywatelskim, aby być jej pełnoprawnym członkiem) i „praktyki” w tym wymiarze, czyli jak realnie angażować młodych w tworzenie społeczeństwa obywatelskiego? Na czym bazować? Jak się komunikować z młodzieżą, aby trafnie przekazywać wartości społeczeństwa demokratycznego, otwartego na inność? Ważne jest bowiem, aby inspirować młodych ludzi do przemyśleń na temat współczesnego społeczeństwa obywatelskiego oraz aktywnego w nim udziału.

Podczas debaty poruszano m.in. następujące zagadnienia:

  • Społeczeństwo obywatelskie, czyli…?
  • Co sprzyja, a co hamuje rozwój aktywności młodzieży?
  • Dobre przykłady aktywności młodzieży.
  • Czego starsi mogą nauczyć się od młodych w procesie rozwijania społeczeństwa obywatelskiego?
  • Wyzwania polityki młodzieżowej w XXI wieku.
  • Ciała dialogu z udziałem młodzieży - próba oceny rad młodzieżowych.
  • Wolontariat - przeżywa kryzys czy potrzeba mu nowych metod motywowania młodzieży do bezpłatnej pracy społecznej?
  • Rola trzeciego sektora w rozwijaniu aktywności młodzieży.
  • Dzisiejsza młodzież - wrażliwi i aktywni czy bierni i wycofani?