Skip to main content

Webinar: Dezinformacja w mediach społecznościowych a postawy społeczne


Centrum Analiz MISO i Głos Nauczycielski serdecznie zapraszają na trzeci z cyklu webinar skierowany do nauczycielek i nauczycieli pt. „Dlaczego tak łatwo dezinformować w pandemii? Dezinformacja w mediach społecznościowych a postawy społeczne”, który odbędzie się 12 maja (środa) o godz. 17.00. Partnerem merytorycznym webinaru jest Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.

Inicjatywa Centrum Analiz MISO to cykl bezpłatnych trzech webinarów. Partnerem jest Głos Nauczycielski, a partnerami merytorycznymi poszczególnych webinarów są Instytut Bezpieczeństwa SpołecznegoFundacja Orange oraz Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka

O projekcie:

Obserwujemy w ostatnich miesiącach, że pandemia w sposób niezwykle skuteczny przyczynia się do radykalizacji postaw oraz ulegania dezinformacjom i zmanipulowanym treściom. Szczególnie narażone są na te zjawiska dzieci i młodzież. Zdalne nauczanie spowodowało, że korzystając nadmiarowo z internetu napotykają w sieci obrazy i informacje, z którymi nie są nauczone sobie radzić, często więc im ulegają i przejmują zaobserwowane postawy i zachowania. Nasza inicjatywa chce pokazać nauczycielkom i nauczycielom te zagrożenia, jak je rozpoznawać zarówno w sieci oraz wśród uczniów w szkole, jak reagować i gdzie szukać rozwiązań.

Webinar odbędzie się 12 maja o godz. 17.00
UWAGA! Webinar będzie otwarty dla wszystkich chętnych. Wystarczy wejść w podany link i wpisać jedynie swoje imię oraz miejscowość, to właśnie pod tym linkiem będzie transmisja: https://app.livewebinar.com/534-768-141

  • Dlaczego tak łatwo dezinformować w pandemii? Dezinformacja w mediach społecznościowych a postawy społeczne.
    Partner: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka

Pandemia zintensyfikowała niebezpieczne zjawiska już wcześniej istniejące w przestrzeni internetowej. Ograniczone kompetencje medialne i obciążająca emocjonalnie sytuacja powodują, że stajemy się łatwym celem dezinformacji. Manipulacja faktami może prowadzić do radykalizacji postaw wobec ważnych spraw społecznych i pogłębienia polaryzacji opinii.

Dezinformacja jest szerszym zjawiskiem niż fake-news. Fake-news to po prostu pojedyncze nieprawdziwe informacje, które można zweryfikować. Natomiast dezinformacja często wykorzystuje cząstkowe prawdziwe elementy i tworzy z nich fałszywy całościowy obraz rzeczywistości. Takie działania przekładają się na postawy społeczne, a młodzież nie ma narzędzi, czy kompetencji, by przed takimi działaniami się bronić.

Prowadzenie: 
Ignacy Niemczycki z Fundacji Centrum im. prof. Bronisława Geremka, członek zarządu Akcji Demokracji. Specjalista od spraw komunikacji i europejskich. Były pracownik służby cywilnej pracujący nad budżetem UE i dziennikarz zajmujący się sprawami UE. Pełnił funkcję dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej w IKEA Polska. Absolwent Uniwersytetu Bocconi i Lancaster. Od lat wegetarianin, miłośnik zwierząt, od niedawna rolnik na Mazurach. Udział Ignacego Niemczyckiego jest możliwy dzięki Alfred Landecker Democracy Fellowship

Z udziałem:
Anny Mierzyńskiej, analityczki mediów społecznościowych, ekspertki marketingu politycznego. Specjalizuje się w analizie zagrożeń informacyjnych, zwłaszcza rosyjskiej dezinformacji w Polsce, fake newsów i manipulacji w sieci. Stale współpracuje z portalem Oko.Press, publikuje także w „Gazecie Wyborczej”. W 2019 i 2020 r. współpracowała z Institute of Strategic Dialogue, londyńskim think tankiem, m.in. uczestnicząc w projekcie monitorowania dezinformacji w mediach społecznościowych podczas kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego

Zapisz się do wydarzenia na Facebooku

 

Za nami dwa z trzech webinarów.

24 marca Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży? Radykalizacja zachowań i poglądów - jak rozpoznawać, jak reagować?
Partner: Instytut Bezpieczeństwa Społecznego

14 kwietnia Zagrożenia dla dzieci i młodzieży w internecie, nowe zjawiska i trendy - patotreści, na co należy zwrócić uwagę. 
Partnerzy: Fundacja Orange oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Nagranie webinaru dostępne tutaj.